Bezpieczeństwo stron internetowych

SSL na stronach internetowych

Czy stosowanie certyfikatów SSL jest dzisiaj standardem? Po co i do czego nam w ogóle SSL? Jakie są tego zalety? Na wszystkie postawione pytania oraz inne wątpliwości odpowiemy poniżej.

Czym jest SSL?

Krótki wstęp zacznijmy od historii powstania protokołu SSL. Powróćmy zatem do lat 90-tych, to wtedy właśnie ten mechanizm został stworzony przez znaną firmę Netscape. Powołana specjalna grupa w kilka lat później, a dokładnie w 1996 roku zajęła się rozwojem protokołu SSL. Na dzień dzisiejszym SSL wykorzystuje szereg algorytmów szyfrujących z kluczami o długości 128 bitów lub więcej. Algorytmy w SSL dzielą się na dwie podgrupy: algorytmy symetryczne oraz algorytmy asymetryczne.

SSL działa tylko i wyłącznie w określonej, zweryfikowanej wcześniej stronie WWW. Specjalnie powołany do tego Urząd certyfikacji (CA) zajmuje się wystawianiem certyfikatów cyfrowych. Do zadań CA należy m.in. sprawdzenie uprawnień wnioskodawcy, w skrócie czy wskazany podmiot ma prawo do posługiwania się określoną domeną.

SSL w praktyce

Strona korzystająca z certyfikatu SSL wysyła zgłoszenie do serwera, serwer odpowiada wysyłając odpowiedź z certyfikatem SSL, przeglądarka, z której korzystamy odbiera od serwera odpowiedź i następnie sprawdza, czy certyfikat jest jeszcze ważny, w ostatnim etapie na podstawie klucz z serwera generowany jest klucz odpowiedzi.

Po co i do czego SSL?

Certyfikat uwiarygadnia naszą stronę, nasz sklep internetowy czy platformę, poprzez którą użytkownik przekazuje loginy, hasła czy dokonuje opłat, co wpływa pozytywnie na pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki SSL i szyfrowaniu użytkownik dodatkowo ma pewność, że jego dane nie wpadną w ręce osób trzecich. Gdyby nie certyfikat SSL i szyfrowanie użytkownik mógłby utracić dane osobowe, prywatne takie jak numery kard kredytowych, adres zamieszkania, numery telefonów itp.

Jakie są zalety certyfikatu SSL?

Podstawową i najważniejszą zaletą jest ochrona użytkowników Internetu przed osobami próbującymi wykraść dane - cyberprzestępcami. Ponadto certyfikat buduje zarówno zaufanie do witryny, jak i prestiż. Sam właściciel strony internetowej może czuć się bezpieczniej i mieć pewność, że poufne dane jego klientów oraz użytkowników strony nie wyciekną na zewnątrz.

Można stwierdzić, że certyfikat SSL w praktyce jest już standardem. Z analiz wynika, że 80% sklepów internetowych posiada zainstalowany SSL, a w wynikach Google pojawia się około 60% stron wykorzystujących certyfikat SSL. Widzimy więc jasne przełożenie na pozycjonowanie.




Formularz kontaktowy

Jeżeli odczuwasz taką potrzebę - skontaktuj się z nami!